Btw-aangifte via Mijn Belastingdienst Zakelijk mogelijk niet verstuurd

Maakt u voor uw btw-aangifte gebruik van het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk? De Belastingdienst stelt vast dat in een aantal gevallen de btw-aangifte wel is ingevuld, maar nog niet is verzonden.

Dit komt omdat deze gebruikers een belangrijke handeling vergeten zijn.

Om btw-aangifte via het portaal te kunnen doen, moet u inloggen met uw DigiD. Na het invullen van de aangifte moet u opnieuw inloggen met DigiD om de aangifte te versturen. Deze laatste stap is door een aantal gebruikers niet gedaan.

De Belastingdienst heeft een brief naar de betreffende ondernemers gestuurd om hen te wijzen op de niet verzonden aangifte. Hiermee wil de Belastingdienst voorkomen dat zij een naheffingsaanslag met boete krijgen.

Controle
Als u  zelf wil controleren of uw btw-aangifte wel of niet is verstuurd, doet u dat als volgt:

  1. u logt in op Mijn Belastingdienst Zakelijk.
  2. Selecteert vervolgens het tabblad ‘Omzetbelasting’.
  3. Kijkt onder ‘Openstaande btw-aangiften’ wat de status is van de aangifte.
    Staat bij de status ‘nog insturen’? Dan heeft u de aangifte nog niet verstuurd.
    Staat er ‘nog ondertekenen’? Dan heeft u de aangifte niet ondertekend én ook niet verstuurd. Na ondertekening moet u opnieuw inloggen met DigiD om de aangifte alsnog te versturen.