De non-mailing-indicator

Uw gegevens niet beschikbaar voor directmarketingacties?

Bedrijven en organisaties kunnen voor directmarketingacties die ze per post doen adresbestanden opvragen bij de Kamer van Koophandel. Als u de non-mailing-indicator (NMI) activeert voor uw inschrijving in het Handelsregister, daalt het aantal papieren mailings dat u ontvangt.

Hoe activeer ik de non-mailing indicator?

Als u zich inschrijft in het Handelsregister kunt u aangeven dat uw gegevens niet beschikbaar zijn voor directmarketingacties.

Staat u al ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Vraag de non-mailing-indicator aan via het e-mailformulier. Vermeld hierbij uw KvK-nummer.

Hoe snel ontvang ik geen mailings meer?

Zodra de Kamer van Koophandel de non-mailing-indicator heeft geactiveerd (binnen enkele werkdagen) en afnemers van adresbestanden dit hebben verwerkt, moet het aantal mailingen afnemen. Afnemers van adresbestanden zijn verplicht de non-mailing-indicator te verwerken in hun bestanden.

Ik ontvang toch nog post, hoe kan dat?

De non-mailing-indicator is geen waarborg dat uw adres niet meer wordt gebruikt voor directmarketingacties. Als bedrijven u toch nog post sturen kan dat een van deze redenen hebben:

  • De gegevens komen van een andere bron dan de KvK, zoals commerciële leveranciers.
  • Bedrijven stellen een eigen databank samen door het verzamelen van publiekelijk beschikbare informatie op het internet, ook wel scrapen genoemd. Denk aan uw vermelding in bijvoorbeeld de Telefoongids of Gouden Gids, de gemeentegids of uw contactgegevens op uw website.
  • Uw gegevens staan nog in oude bestanden die men gebruikt.

Uw gegevens blijven opvraagbaar

Als u de non-mailing-indicator activeert, blijft uw inschrijving in het Handelsregister wel zichtbaar. Het Handelsregister is openbaar en de informatie moet voor iedereen toegankelijk zijn.

In het Handelsregister staan alle bedrijven, rechtspersonen en andere organisaties geregistreerd die deelnemen aan het economisch verkeer in Nederland. In het Handelsregister ziet u met wie u te maken heeft, wie mag tekenen namens het bedrijf en of er misschien sprake is van een faillissement. Dit geeft zekerheid bij het zakendoen. Het openbare karakter brengt met zich mee dat iedereen uw gegevens kan raadplegen.

Bron