Nieuwe regels voor online ondernemen

Webwinkels en online platforms moeten de klant beschermen. Vanaf 28 mei 2022 gelden daar strengere regels voor. Zo moet het duidelijk zijn wat u online verkoopt, wat de prijs is en welke leveringstermijn van toepassing is. De Kamer van Koophandel (KVK) stelt een checklist beschikbaar waar u kunt controleren aan welke wetten en regels uw online onderneming moet voldoen.

Vanaf 28 mei 2022 voert de EU voor alle lidstaten nieuwe regels voor online verkoop in. Door deze regels kunnen consumenten veiliger online kopen in het buitenland. De regels gelden namelijk ook voor de buitenlandse concurrenten van u.

Nieuwe regels online verkopen

Zo moet elke (Europese) ondernemer voortaan:

  • verplicht beoordelingen door consumenten controleren
  • inzicht geven in de zoekresultaten waarvoor u betaalt 

en ook mag u niet langer:

  • zelf beoordelingen verzinnen en (laten) plaatsen of
  • willekeurige prijzen verzinnen in van/voor-aanbiedingen.

Basisregels online verkoop

Als u online diensten of producten verkoopt moet u zich houden aan bestaande, wettelijke regels. U moet duidelijk zijn over:

  • wie u bent
  • wat u verkoopt
  • de prijs die u vraagt en hoe uw klant moet betalen
  • hoe (snel) uw levert
  • de wettelijke bedenktijd
  • hoe uw klant kan bestellen

Lees aan welke regels voor online verkoop u zich moet houden.

Meer informatie

Wilt u meer weten over de nieuwe regels voor online verkopen, consumentenrecht, verkoop aan andere bedrijven, de handel in cryptomunten of betalen? U leest het op ondernemersplein/kvk.nl.